Wil jij precies weten hoe jouw merk het doet, je doelgroep écht leren kennen of de effectiviteit van je campagne meten? Bij Mediaxplain* speelt data een onmisbare rol in álle keuzes die we maken. Bij Insights draait het om het analyseren van data voor het verwerven van relevante inzichten, terwijl Research in het teken staat van campagne-optimalisatie. Met gedegen advies, altijd gestoeld op data, weet jij precies waar je staat. Ontdek de kracht van data en bekijk onze cases.
“Je kunt niet optimaliseren waar je geen inzicht in hebt,,
Hoe ontwikkelt jouw merk zich door de tijd heen? En wat is het effect van de media-inzet hierop? Onze kracht ligt in het continu koppelen van media-inzet met merk KPI’s. Dat doen we tailormade middels brand & campaign tracking. Met de verworven inzichten kunnen we vervolgens de campagne optimaliseren.
Onze weg van inzicht naar optimalisatie is doeltreffend, transparant en gebaseerd op jarenlange ervaring met cross-mediaal tracken.
1. Onderzoek
Om inzicht te krijgen in de effecten van de media-inzet meten we continu alles mee. Wij maken hierbij gebruik van onze zelf ontwikkelde contactkans-methodiek. Het mediagedrag van alle mensen in ons onderzoek wordt middels een nauwkeurige kansberekening gekoppeld aan uitzendschema’s. Hierdoor kan contact met een campagne, cross-mediaal op respondentniveau worden vastgesteld. Door middel van contactkansen per mediumtype zijn we in staat cross-mediaal bereik en effect van campagnes vast te stellen, gekoppeld aan verschillende KPI’s. Hoe hoger de frequentie van meten, hoe beter we media en effect kunnen koppelen.
Onze continue onderzoeken generen inzichten op het niveau van merk, campagne en mediumtype en zijn ingericht voor maximale flexibiliteit en kosten efficiëntie.
2. Inzicht: rapportage en dashboards
Onze rapportages en dashboards geven structureel inzicht in alle informatiestromen - zowel on-, als offline mediakanalen - en kunnen worden aangevuld met brand & campaign tracking cijfers en eventuele koppelingen met klanteigen systemen. Met alle data beschikbaar in één centrale omgeving, kunnen wij bepalen welke optimalisaties tot de beste campagneresultaten leiden.
3. Optimalisatie
Door het gebruik van de contactkans-methodiek binnen onze brand & campaign tracker krijgen we meer inzicht in het effect van de inzet van verschillende mediumtypen, de synergie en mediadruk. Met deze inzichten kunnen we op diepgaand niveau evalueren en kunnen we toekomstige campagnes optimaliseren. Op basis van data komen we hiermee tot de meest succesvolle media-inzet om doelstellingen op brand-KPI’s te behalen.
Naast continu campagne-effectonderzoek middels brand & campaign tracking, is het ook mogelijk om campagne-effect ad hoc te meten door middel van moment-metingen. Hierbij meten we niet wekelijks gedurende de campagne, maar maken we gebruik van één of meer metingen rondom een campagne. Hierbij kijken we bijvoorbeeld naar effect op bekendheid, overweging, intentie, voorkeur of imago, maar kunnen we ook kijken naar de rol van creatie binnen het plan. De methodiek is hierbij hetzelfde als bij brand & campaign tracking.
Wat is de status van jouw merk? Hoe verhoudt jouw merk zich ten opzichte van andere merken binnen de categorie? Wat zijn de drivers en barriers die binnen de categorie een rol spelen en hoe scoort jouw merk hierop?
De huidige status van een merk is vaak het uitgangspunt van een plan. Niet onbelangrijk dus! We voeren verschillende soorten merkonderzoek uit. Van het meten van de sterkte van een merkfunnel en een brand health check, tot brede merk- en categoriemetingen. Dit doen wij op basis van zowel online vragenlijstonderzoek en kwalitatief onderzoek, als onderzoek op locatie. De resultaten dragen direct bij aan de inhoud van ons media-advies.
Creatie speelt een belangrijke rol in de effectiviteit van een campagne. Het begrijpen van de impact van een creatie is daarom zeer waardevol voor het verklaren van de totale effectiviteit van een campagne. Hoeveel mensen herinneren zich een creatie te hebben gezien? Wordt het juiste merk aan de creatie gekoppeld, maakt het mensen nieuwgierig en wat vinden mensen ervan?
Binnen onze continue en moment onderzoeken maken wij gebruik van een gestandaardiseerde creatie-test, waar een uitgebreide benchmark, gebaseerd op jarenlang onderzoek, voor beschikbaar is.
Daarnaast maken we gebruik van verschillende technieken en methodes om creaties te testen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld heatmaps, het meten van emotionele betrokkenheid, neuromarketing onderzoek, a/b testing etc.
Meten is weten, ook als het gaat om het creëren van content! Bij Mediaxplain* kunnen we precies achterhalen hoe Nederland, of jouw doelgroep, denkt over een bepaald onderwerp. Dat kan van alles zijn: van verkoudheid, tot reizen en van ontbijten tot energieverbruik. Deze data vertaalt ons team PR moeiteloos naar nieuwswaardige content die wordt uitgezet met maar één doel: zichtbaarheid in de media. Ideaal als fundament van een campagne of continue zichtbaarheid door het jaar heen.
Korte termijn campagne-effecten worden steeds belangrijker. TV is veel meer dan een medium voor een boost op merkbekendheid. Door het toenemend gebruik van mobiele apparaten als second screen neemt het directe online effect van bijvoorbeeld TV campagnes sterk toe. Om campagnes structureel op direct effect te kunnen optimaliseren is TVprompt ontwikkeld.
TVprompt meet het directe effect van een TV-campagne op het websitebezoek. Het model voorspelt het basis websitebezoek en berekent vervolgens het additionele effect van elke uitgezonden tv-spot afzonderlijk. De effecten van overlappend uitgezonden spots worden door het model teruggerekend en aan de juiste spot toegekend.
De campagne kan vervolgens worden geoptimaliseerd aan de hand van bijvoorbeeld campagnedag, dag van de week, exploitant, zender, dagdeel, spot, context, spotlente, apparaat type etc.