Nieuws

Duidelijk anders

Facebook Live 540X295
30 oktober 2017

Livestreamen wordt volwassen – you better be prepared

Een Facebook Live uitzending kan voor een merk een ideaal middel zijn om verbinding te zoeken met fans, maar kan hen ook in verlegenheid brengen. Want: Laten we het vragen aan de mensen op straat… klínkt als een goed idee, maar wat als iemand nou net een negatieve ervaring heeft gehad met jouw product?! Live streaming zal, mede door de (technische) effort van Facebook, sneller volwassen worden, so you better be prepared…

Facebook legt de afgelopen jaren steeds meer de nadruk op video. Logische zet, want deze vorm van entertainment zorgt ervoor dat gebruikers meer tijd op het netwerk spenderen. Daarbij bieden de nieuwe (in)video advertentiemogelijkheden welkome extra advertentieruimte in de al overvolle news feed. Een van Facebook ’s meest recente wapenfeiten op het gebied van videocontent is de introductie van . Een geïntegreerde video-omgeving op o.a. de website en in-app die, met een aanbod van korte video’s tot zelfs volledige series en liveshows, een serieus antwoord kan zijn op diensten als Netflix en YouTube.

Facebook Watch is een middel wat ervoor zal zorgen dat gebruikers langer content consumeren op het platform en het is goed denkbaar dat het ook livestreams een prominentere plek geeft. Facebook treft nu al voorbereidingen om het zelf streamen zo eenvoudig mogelijk te maken en verder te kunnen professionaliseren. Zo wordt op dit moment een ‘live video producer tool’ getest waarmee je een live uitzending kunt maken met verschillende camerapunten. Ondanks dat deze functionaliteiten in Nederland nog even op zich laten wachten, is er met Facebook Live gelukkig genoeg tijd om te ‘oefenen’ voor het echte werk.

Om een Facebook Live uitzending te laten slagen voor jouw merk én om straks optimaal gebruik te maken van de livestreamingsmogelijkheden, is het goed om je bewust te zijn van een aantal zaken:


1. ‘Even live gaan’ bestaat niet.

Onvoorbereid op de startknop drukken om maar te zien waar het schip strandt en na de uitzending niet weten of het nou eigenlijk goed ging... Grote kans dat het zorgt voor een onrustig verhaal waarin de boodschap ver te zoeken is. Het is belangrijk dat je op voorhand duidelijk voor ogen hebt wat je met je broadcast wilt bereiken, hoelang je uitzending ongeveer gaat duren, wat je wilt communiceren en hoe je het gaat laten zien. Een duidelijk verhaal of, beter nog, inspirerende beelden helpen je om dit over te brengen.

Tip! Het eerste beeld moet een echte ‘thumbstopper’ zijn, alsmede goede copy die de kijker direct triggert. Neem daarom - eenmaal live - (kort) de tijd om wat kijkers op te bouwen en neem ze dan mee naar je evenement of liveshow.


2. Check, check, dubbelcheck!

Tijdens je uitzending je kijkers meenemen door verschillende ruimten en er dan achter komen dat je verbinding steeds overspringt naar een ander wifi-netwerk of een host die slecht verstaanbaar is… het zal je maar gebeuren. Onderschat het technisch op orde hebben van je uitzending niet. Het tijdstip op de locatie, de koppeling met een externe camera, achtergrondgeluiden, enorme drukte of juist volledige stilte kunnen allemaal het succes van de livestream beïnvloeden.

Tip! Soms is het slim om eerst voor een try out te gaan. Ga live met je persoonlijke Facebookprofiel en deel bij start de stream alleen met jezelf.


3. Zorg voor publiek

Zonder een TV programmering weet niemand wanneer een programma uitgezonden wordt en dit geldt ook voor Facebook Live. Door de livegang vooraf aan te kondigen en in te plannen kunnen fans gemakkelijk inschakelen. Vooral in de eerste minuut zijn de kijkersaantallen het hoogst door de notificatie aan je fans.

Tip! Wanneer je uitzending is gestopt, wordt deze automatisch op het Facebookprofiel geplaatst. Je hebt naderhand dus altijd nog de mogelijkheid om de post te adverteren.


4. Een goede community manager is een must!

Het verschil tussen TV en Facebook Live: wanneer er veel kijkers zijn, kun je real-time reacties verwachten. Een host (en een eventuele cameraman) zal dus niet genoeg zijn. Een community manager die de reacties weet op te pakken en communiceert aan de presentator zorgt voor succesvolle live interactie tijdens de uitzending.

Tip! Manieren om de kijker in beweging te brengen zijn bijvoorbeeld het stellen van vragen of zorgen dat er iets te winnen valt.


Stel dus realistische doelen voordat je aan een Facebook livestream begint en neem de scenario’s van slagen, maar ook ‘falen’ door. Je kunt het zo professioneel aanpakken als wordt toegelaten of gewoon simpelweg vanaf je telefoon filmen. Het belangrijkste is dat het bij je merk moet passen.

Daar ga je dan, druk de live knop maar in. Èèèèèn ACTIE!

Meer weten over Facebook Live en Facebook Watch? Contact de specialisten van .