07 jan 2021 - Nieuws, Pers

Florian Haller, CEO Serviceplan Group: ‘Nederland loopt voorop in wendbaarheid, talent en oppikken trends’

Florian Haller CEO Serviceplan Group

Met de fusie met Mediaxplain in Nederland kreeg het Duitse Serviceplan Group afgelopen zomer definitief voet aan de grond in Nederland. Europa's grootste onafhankelijke bureaugroep wil ook hier de motor worden op het gebied van digitale marketing (media & marketing automation) en data/techniek. CEO Florian Haller (53) nam de touwtjes in handen in 2002, als opvolger van zijn vader Peter die Serviceplan in 1970 in München begon. Daar ontstond het integrale House of Communication (HoC) concept waarmee de groep zich onderscheidt en o.a. de disciplines media (Mediaplus), tech (Plan.Net) en creatie (Serviceplan) bevat. Van daaruit werkte Serviceplan aan het aanscherpen van het creatieve profiel en ontstonden er meer HoC's in Duitsland (gevestigd in Hamburg, Berlijn en Keulen). De volgende stap was internationalisering van het bedrijf op drie continenten. Serviceplan Group is nu aanwezig op 25 locaties in achttien landen. Sinds deze zomer is Amsterdam daar dus bijgekomen.

'Lees het volledige interview dat Adformatie hield met Florian Haller ook op: https://www.adformatie.nl/bureaus/florian-haller-ceo-serviceplan-group-nederland-loopt-voor'

Als je jezelf met je vader vergelijkt, als het gaat om het runnen van een bedrijf. Lijken jullie dan op elkaar?
Mijn vader en ik hebben wat karakter betreft dingen gemeen: we zijn allebei vrij recht door zee en integriteit is erg belangrijk voor ons. Maar er zijn verschillen in de manier waarop we leiderschap benaderen - wat natuurlijk ook komt doordat de omstandigheden tussen 1970 en 2020 sterk veranderd zijn. Bij mijn vader was het een “Two-man-show”, hij leidde Serviceplan samen met Rolf Stempel. Ik maakte de zeer bewuste keuze om verantwoordelijkheden te delen met onze vennoten binnen de Serviceplan Group. Dit model draait om dialoog, samenwerking en interactie. Net zoals de communicatie- en reclamewereld in de afgelopen 50 jaar is veranderd, is ook de manier waarop we ons bedrijf moeten runnen veranderd.

We zijn trots marktleider te zijn als grootste onafhankelijke bureaugroep in Europa.

Serviceplan Group werd eerst een grote speler in Duitsland. Hoe is dat gebeurd en wat was en is de ‘purpose’?
We zijn trots marktleider te zijn als grootste onafhankelijke bureaugroep in Europa. Ons doel is om "de beste merken te bouwen". Hoe? Ik ben ervan overtuigd dat een van de belangrijkste drijfveren van dit succes onze unieke benadering van “ÜberCreativity” is. Dit betekent een hogere vorm van innovatie die ontstaat als verschillende disciplines, culturen, talenten, technologieën en media samenwerken. Dat gebeurt bij ons.’

Wanneer zagen jullie dat je dit model ook in andere landen kunt ontwikkelen en uitbouwen?
‘Een Britse adviseur vroeg mij een aantal jaar geleden: er is zo'n hoge Duitse exportratio - waarom is er geen Duits bureau op internationaal niveau actief? Ik vond dat een heel interessante vraag. Voor mij waren er drie redenen om internationaal te gaan: 1. onze bestaande klanten zoeken ondersteuning bij hun eigen internationalisering - en deze klanten zijn niet alleen de grote spelers, maar ook middelgrote bedrijven. 2: Verdere groei op de Duitse markt als marktleider is natuurlijk beperkt - dus uitbreiding naar internationale markten was een zeer interessante mogelijkheid, in plaats van stagnatie van onze diensten. En 3: ik was gefascineerd door het idee om een internationaal team op te bouwen. Dat was natuurlijk een zeer emotionele reden die mij en mijn partners motiveerde om het ook echt te gaan doen.’

Wat heeft Serviceplan voor op de niet-onafhankelijke’ netwerken, ofwel de Big Six?
‘Er zijn enkele belangrijke verschillen tussen grote netwerken en de Serviceplan Group. Ten eerste is onafhankelijkheid heel belangrijk. Ons bedrijf draait om partnership, we zijn niet gebonden aan snelle veranderingen op de aandelenmarkten of aan beslissingen van centraal management. We werken in kleine units waardoor we wendbaar en flexibel zijn en ons zeer goed kunnen aanpassen aan de lokale markten. Daarnaast draait het vanaf de start om natuurlijke integratie tussen media, technologie en creatie. Dat is onze cultuur. Een belangrijke troef in deze tijd waarin marketeers hun budgetten consolideren en zoeken naar merkconsistentie in de jungle met nieuwe vormen van media.’

De stap naar Nederland lijkt een logische, omdat de Duitse en Nederlandse markt nauw met elkaar verbonden zijn.
De simpele vraag werd ons vaker gesteld: waarom heb je geen HoC in Nederland? Het was dus een natuurlijke stap voor ons om er één in Amsterdam te creëren. Daarnaast ontwikkelt Amsterdam zich snel tot een van de belangrijkste internationale hubs voor media, tech en creativiteit. Zeker ook door invloed van de Brexit. Dit maakt het een zeer interessante plek om aanwezig te zijn voor zowel onze klanten als onze collega's.

Het House of Communication in Amsterdam is een enorme mijlpaal op weg naar het verder vergroten van onze verdere internationalisering.

De partner in Amsterdam werd Mediaxplain. Waarom was dat de perfecte match?
Als onafhankelijke bureaugroep met een partnermodel zijn we erg gefocust op het hebben van een goede persoonlijke chemie met de mensen met wie we werken. Vanaf de eerste ontmoeting voelde ik dat de visie van de drie partners Gun Nieuwenhuis, C.C. Hage en Christiaan van Betuw en hun managementteam perfect aansloot bij die van Serviceplan Group. We wilden samen een geïntegreerd House of Communication bouwen in Amsterdam. Mediaxplain heeft daarnaast een sterke presence in de markt, topklanten en een hoog aandeel in “digitaal”. Nu we samenwerken blijkt het ook echt de perfecte match.’

Wat heeft de Nederlandse markt wat de Duitse niet heeft?
De Nederlandse en Duitse markt hebben veel gemeen. We delen een Europees perspectief, we staan zij aan zij in de geglobaliseerde economie. (Lacht) Ook delen we onze passie voor bier en voetbal. Maar Nederland loopt voor op Duitsland als het gaat om wendbaarheid, talent en het zeer snel oppikken van nieuwe trends. Ik bewonder ook de grote affiniteit met digitalisering en het sterke internationale perspectief. Die zitten echt in de Nederlandse cultuur. Dit heeft een sterke invloed op de Duitse markt en dat waardeer ik enorm.

En andersom?
De Duitse markt fungeert als een stabiliteitsfactor, een innovatiehub en een sterke leider in Europa. We zijn van oudsher sterk in technologie en daar bouwen wij op door. Serviceplan Group heeft bewezen dat Duitsland een sleutelmarkt is voor mediaontwikkelingen en creatieve oplossingen. We bieden een oplossing voor Nederlandse bedrijven die op zoek zijn naar communicatiediensten om het potentieel op de Duitse markt te maximaliseren en vice versa.

Wat zijn momenteel de grootste uitdagingen voor merken (naast covid)?
Dat zijn er twee: hoe ze de digitale transformatie kunnen versnellen en daarmee efficienter kunnen worden. Om onze klanten te helpen de digitale transformatie te versnellen, investeren we al meer dan 20 jaar in het opbouwen van tech- en data-expertise. Tegenwoordig werkt meer dan de helft van onze mensen in de digitale wereld. We wonnen in september niet voor niets een deel van het Europese BMW-account (Samen met Mediamonks in The Marcom Engine, MH) waarin we onze bewezen sterke ervaring in technologie en data kunnen laten zien.

Wat zijn de grootste uitdagingen voor mediabureaus?
Die worden al omgezet in kansen. De transformatie van klassieke mediaplanning naar nieuwe mediamodellen op basis van profielen is al aan de gang en de standaard voor steeds meer mediakanalen. We hebben nieuwe marktnormen gesteld voor transparantie in data en inkoop. Daarvoor zijn nieuwe skills nodig en een nieuwe, meer agile manier van denken. Dat doet Mediaxplain al in Nederland.

Wat is de volgende stap voor Serviceplan?
Met onze internationale opzet op 25 locaties in achttien landen zitten we momenteel in een uitstekende positie. Ons concept werkt erg goed en vormt de ruggengraat van onze internationale zakelijke activiteiten. Dat is – in deze onzekere tijd - een belangrijke, positieve boodschap aan onze klanten, partners en meer dan 4.300 collega's wereldwijd. Met het nieuwe House of Communication in Nederland zijn we er klaar voor onze nieuwe en onderscheidende propositie nationaal en internationaal nog breder uit te rollen.