Nieuws

Duidelijk anders

Header Thies
7 mei 2019

AMMA Awards: nominatie Young In Media Talent

Thies van Zadelhoff, één van onze social media consultants, is genomineerd voor YIM Talent van het jaar. Benieuwd naar Thies? En hoe hij deze nominatie op zijn naam heeft geschreven? Lees het hier!


Wie is Thies?

Dat ben ik dus! 28 jaar, afkomstig uit Deventer, woonachtig in Amsterdam en sinds april 2018 weer werkzaam als social media consultant bij Mediaxplain*. Met de nadruk op ‘weer’, omdat ik al eerder bij Mediaxplain* heb gewerkt. Ik ben hier in 2014 als afstudeerstudent begonnen en na promoties tot social media planner en social media consultant in maart 2017 vertrokken. In het tussenliggende jaar heb ik als social media strateeg bij Social.Lab/Ogilvy en online marketing manager bij XITE gewerkt. Prachtige functies en bedrijven, maar niet wat ik uiteindelijk zocht en wilde doen. Ik had toen de keuze om wéér ergens anders opnieuw te beginnen en iets op te bouwen of terug te komen in een bedrijf waar ik het werk en de mensen ken en een warme en familiaire sfeer hangt. De keuze was snel gemaakt. Een stapje terug om er uiteindelijk straks twee of meer vooruit te zetten.

Hoe is deze nominatie tot stand gekomen?

Mediaxplain* heeft mij gevraagd om deel te nemen aan de YIM Talent editie van dit jaar. In het verleden heb ik YIM Weekend gewonnen en overigens ook al eerder deelgenomen aan YIM Talent. Samen met 21 andere mediatalenten van andere bureaus en adverteerders ontvang je een briefing van een adverteerder. Deze moet je vervolgens in 2,5 uur zonder internet in een creatieve mediastrategie vertalen. Het komt dus aan op je eigen inzicht, creativiteit en strategisch vermogen. Echt een snelkookpan en heel leerzaam. Vervolgens presenteer je je strategie aan een jury van 2 personen. Zij bepalen of je door gaat naar de shortlist en voor de voltallige jury mag presenteren. Dat was bij mij gelukkig het geval. Na de presentatie aan de voltallige jury ben je klaar en zit het er op. Twee weken later werden de genomineerden voor de AMMA van YIM Talent van het jaar bekend gemaakt en ik ben één van de kanshebbers!

Hoe ben jij als social media consultant tot een genomineerde strategie gekomen?

Bij Mediaxplain* werken we multidisciplinair. Dit betekent dat een team van specialisten over alle disciplines de binnen gekomen briefings vertalen in een strategie. Zo blijf ik niet alleen in mijn social media silo, maar krijg ik ook veel mee over bijvoorbeeld Out of Home, online advertising, PR & influencer marketing en creatie. Ik ben misschien social media consultant maar kan over al deze disciplines meedenken en adverteerders adviseren. Kennis wordt hier enorm verbreed en dat helpt goed mee bij een wedstrijd als YIM Talent. Hoewel mijn strategie grotendeels leunde op een online aanpak, helpt de globale kennis over andere media breder te denken en keuzes te maken.  


Waarin denk jij dat jouw strategie onderscheidend is geweest?

In de dagen naar aanloop van de wedstrijd heeft onze Strategy & Intelligence Director Sander Bots mij klaargestoomd en geïnspireerd. Daarnaast heb ik bij YIM Weekend geleerd dat een creatief haakje de ideale opzet is voor een strategie. Als het creatieve idee er is, waar je de strategie en media-inzet aan kan ophangen, dan ben je al een goed eind op weg. Dat haakje had ik direct gevonden op het moment van de briefing. In mijn strategie heb ik duidelijke keuzes gemaakt en deze hard uitgesproken richting de jury. Aankondigen waarom je bepaalde dingen wel of niet doet scheppen duidelijkheid en zorgen voor richting. Het gaat niet enkel om creativiteit, maar ook om hoe je die creativiteit presenteert.


In hoeverre verschilde de YIM Talent briefing van de briefings die jij op dagelijkse basis bij MXP krijgt?

Dat je binnen 2,5 uur een strategie klaar moet hebben zonder gebruik van internet is natuurlijk geen afspiegeling van de werkelijkheid, maar wel erg leerzaam. Op dagelijkse basis heb je in veel gevallen niet zulke creatieve vrijheid of zeer hoge budgetten. Juist de diversiteit aan briefings, doelstellingen en budgetten van de klanten van Mediaxplain* leren je over alle mogelijkheden en duidelijke keuzes te maken. We proberen hier dan ook altijd een ‘Duidelijk Anders’ tintje toe te voegen. Bijvoorbeeld door een out of the box-idee, creatieve uiting of aanvulling van een discipline toe te voegen. Zo leer je net iets creatiever naar briefings te kijken.

Wat verwacht je van de AMMA’s en hoe schat je jouw kansen in?

Laat ik vooropstellen dat het al een hele eer is om genomineerd te zijn. Dat je van 22 deelnemers met zijn drieën overblijft is al super speciaal. Ik weet niet wat voor strategieën de andere genomineerden hebben gemaakt, dus kan eigenlijk niks over mijn kansen zeggen. Winnen zou leuk zijn, maar ik ga vooral proberen te genieten van de avond. Net als dit jaar, waren we met Mediaxplain* drie jaar geleden ook genomineerd als bureau van het jaar én wonnen we. Dat was een avond om nooit te vergeten. Ik hoop dat we dat 16 mei nog een keer mogen ervaren!