Nieuws

Duidelijk anders

Header Mediaxplain
9 mei 2019

AMMA Awards: nominatie Mediabureau van het jaar

Mediaxplain* is genomineerd voor Mediabureau van het jaar! Wij kijken terug op een memorabel 2018 en wisten daarmee deze nominatie binnen te slepen. Benieuwd naar Mediaxplain*? En hoe wij ons onderscheiden? Sander Bots, Strategy en Intelligence Director bij Mediaxplain* legt uit.


Hoe is de nominatie voor Mediabureau van het jaar tot stand gekomen?

We zijn eigenlijk niet zo borstklopperig. Drie jaar geleden vonden we dat we alle reden hadden om toch een keer in te zenden voor de AMMA’s. Ondanks dat we toen direct twee keer in de prijzen zijn gevallen, besloten we om de awardshows daarna weer een aantal jaren te laten passeren. Het schrijven van goede cases kost veel tijd; tijd die we liever aan onze klanten besteden. Als je meedoet, moet je veel energie stoppen in het verhaal dat je wilt vertellen. We pakken dat net zo op als storytellingcampagnes voor onze opdrachtgevers: het creëren van een geloofwaardig en relevant verhaal dat authentiek, prikkelend én persoonlijk is, waarbij de verschillende elementen met elkaar in verband worden gebracht.  


Waarom nu wel weer mee doen?

In ons 18 jarig bestaan was 2018 weer zo’n memorabel jaar. Een jaar waar je met trots op terugkijkt. En dan gaat het niet alleen om commercieel succes in de vorm van nieuwe klanten, meer omzet en meer medewerkers, maar zeker ook om de hoge klant- én medewerkerstevredenheid. Daarnaast heeft het afgelopen jaar voor Mediaxplain* in het teken gestaan van het uitbreiden van relevante en vernieuwende dienstverleningen voor onze opdrachtgevers. Het gevolg hiervan was onder andere de overname en integratie van mediabureau Wisecrackers en videoproductiebedrijf Zelfspot en de lancering van het influencerlabel XMPLE.  


Hoe hebben jullie je het afgelopen jaar weten te onderscheiden?

Onze innovatieve en geïntegreerde dienstverlening is de grote kracht van Mediaxplain*. Doordat we op zowel paid, earned als owned media zeer uiteenlopende en kwalitatieve dienstverlening kunnen aanbieden, is, naast een zeer sterke inhoudelijke advisering, de kracht van een goede regie groter dan menigeen zich op voorhand realiseert. Het feit dat we alles onder één label én onder één dak aanbieden, klanten vraagstukken bij ons neerleggen die verder gaan dan media, gecombineerd met de nieuwsgierigheid en ondernemingszin die we hebben, maakt ons ‘Duidelijk Anders’.


Op welke ontwikkelingen zijn jullie trots?

De markt is meer in beweging dan ooit tevoren. Wij houden ervan, het houdt ons scherp. Er ontstaan continu kansen en mogelijkheden waar wij als onafhankelijk en lokaal bureau op in kunnen spelen. Hieronder vallen natuurlijk de overnames die we gedaan hebben en de lancering van nieuwe diensten, maar ook de investeringen die we doen in data(analyse) & technologie, in research & insights tools en in content creatie. Door de aanpassing van de interne structuur zijn we enerzijds nog klantgerichter geworden en anderzijds stimuleren we talentontwikkeling en ondernemerschap door verantwoordelijkheden lager in de organisatie te leggen. De nominatie van Thies als YIM Talent is voor ons dan ook geen verrassing! We noemen hem in heel slecht Nederlands ‘homegrown’: een echte MXP-er die als stagiair bij ons is begonnen en is uitgegroeid tot één van de meest veelbelovende mediatalenten van Nederland.    


Hoe ziet de toekomst van MXP eruit?

Zeer rooskleurig en vol transitie. We zijn ervan overtuigd dat de toegevoegde waarde van ons vak zit in het realiseren van toegevoegde waarde voor onze klanten op KPI’s die verder gaan dan alleen media en communicatie. Denk hierbij aan het creëren van balans en synergie in performance en branding inzet. Ook een nieuw realisme in creatie versus prestatie is een onderwerp waar we als organisatie veel in investeren. Als derde pijler zien we de integratie van distributiestrategieën in onze marktbewerkingsplannen als een belangrijke toevoeging aan de media- en communicatie-aanpak voor onze opdrachtgevers.


Wat verwachten jullie van de AMMA’s en hoe schatten jullie de kansen in?

Als we geen kans zouden zien om te winnen, dan zouden we natuurlijk niet meegedaan hebben! We gaan voor dubbele winst, maar eentje verzilveren zou hartstikke mooi zijn. De nominaties zien wij al als een blijk van waardering. Voor onze opdrachtgevers waar we dagelijks voor mogen werken, voor het hele Mediaxplain*-team en voor Thies natuurlijk in het bijzonder. @Thies: zet hem op!