BRIEFING
De designer beren van het Japanse BE@RBRICK zijn een gewild 'collector's item'. BE@RBRICKs zijn onder andere geliefd in de hiphop- en streetwear cultuur. Bij de limited edition samenwerking met Van Gogh Museum werd het schilderij Zonnebloemen als uitgangspunt genomen. De doelstelling was om de liefhebbers te vinden en de voorraad in de online museumshop zo snel mogelijk uit te verkopen.
UITVOERING
Met een zeer specifieke Social Media targeting strategie werden juist die personen bereikt die het meest waarschijnlijk zijn om een van de exclusieve beren te kopen.
De uitingen werden naar deze strategie door Van Gogh Museum geoptimaliseerd en in combinatie met retargeting leidde de campagne tot het succesvol uitverkopen van de gehele beschikbare voorraad. Vanaf het moment dat de beren online beschikbaar waren ging de campagne van start en was de eerste voorraad in drie dagen uitverkocht. Hierna werd een nieuwe voorraad aangeboord die vervolgens weer binnen een week uitverkocht.
In lijn met de Social Strategie werden productfoto’s aangepast naar korte video’s, om deze vervolgens in te zetten op Facebook en Instagram feed en Instagram Story.
De geformuleerde doelgroep werd voor 68% gemiddeld drie keer bereikt en de campagne maakte zo in haar korte looptijd een krachtige impact.
Zo werden er direct aankopen gedaan vanuit de Social Advertising inzet, binnen de Instagram- en Facebookomgeving, en wees de gemiddelde tijd die op de website gespendeerd werd vanuit Social traffic ook uit dat de juiste doelgroep succesvol bereikt werd. Dit alles resulteerde tot een zeer positieve Return on Ad Spend van 594%.
Resultaten
UNIEK BEREIK
1:06 Min
AVERAGE TIME SPENT ON WEBSITE
594%
ROAS