Nationale Kunstinruildag

Nieuw initiatief laat Nederlanders kunst omarmen

Douwe Bob ambassadeur van eerste Nationale Kunstinruildag op 5 november

Op zaterdag 5 november vond de allereerste Nationale Kunstinruildag plaats. Een initiatief van 32 kunstuitlenen, in 28 steden in Nederland, waarbij Nederlanders hun oude decoratie kunnen ruilen tegen een kunstwerk van Kunstuitleen. Oude posters, versleten kunstwerken of kapotte beeldjes, alles was welkom op deze dag. Douwe Bob, dé singer-songwriter van Nederland, trad op als ambassadeur van dit sympathieke initiatief en opende feestelijk de dag bij Kunstuitleen SBK-KNSM. 

Nationale Kunstinruildag

Mediaxplain* ontwikkelde samen met Kunstuitleen een gerichte, informerende en activerende campagne op basis van social & online advertisement en PR. In deze campagne lag de focus op het vergroten van de naamsbekendheid van De Kunstuitleen onder een jongere doelgroep (25 - 45 jaar). In de ludieke campagne werd iedereen opgeroepen om op 5 november naar de Nationale Kunstuitleendag te komen bij een deelnemende Kunstuitleen in de buurt. Tijdens deze inruilactie ontvangen kunstliefhebbers een jaar lang 50% korting op een nieuw kunstwerk. In totaal namen er 32 Kunstuitlenen deel aan deze landelijke actie. Middels online bannering, social advertisement en een gerichte PR-aanpak werd er door Mediaxplain* via de media aandacht gegeven aan dit initiatief. 

Kunstuitleen

Doelgerichte regionale targeting

Voorafgaand aan de campagne zijn er verschillende posts op Facebook getarget, op basis van de locaties van alle deelnemende kunstuitleenvestigingen. De lokale targeting werkte goed om de juiste doelgroep te bereiken voor elke kunstuitleen. Ook zijn er voor de Nationale Kunstinruildag banners ingezet op een overeengekomen sitelist. Deze banners zijn uitgeleverd op basis van de locaties van alle deelnemende kunstuitleenvestigingen. Deze gerichte aanpak zorgde voor een optimale awareness. 

Kunst1
Kunst Pr

In het nieuws

De Telegraaf bracht als eerste het nieuws naar buiten dat Douwe Bob ambassadeur van de Nationale Kunstinruildag was. Het artikel was daarnaast een verdieping van wat kunstuitleen doet en waarom meer mensen gebruik moeten maken van kunstuitleen. Hierna volgden artikelen in Trouw en Het Parool. Niet alleen print media hebben aandacht besteed aan het onderwerp. Ook overige media, zoals Elle.nl, Parool.nl, Q-Music en Den Haag FM praatten erover. Daarnaast was er regionaal veel aandacht voor het initiatief, door de regionale persberichten die zijn verstuurd. Op de dag zelf heeft NOS radio 1 in de ochtend een item over het onderwerp gemaakt.

Kunst3

Resultaat

Mediaxplain* verzorgde een doelgerichte, zowel landelijke, als regionale aanpak. Hierbij is ervoor gekozen  om juist de jongere doelgroep te bereiken via online en social advertisement. Met deze strategische aanpak is De Nationale Kunstinruildag zichtbaar geworden onder de doelgroep en is deze met enthousiasme aanwezig geweest op deze dag. Met de PR-aanpak is er een totale mediawaarde van €196.116,- behaald. In de social advertising campagne zijn 1,5 miljoen impressies getoond aan 754.000 unieke personen. Vanuit de online inzet zijn er bijna 4,5 miljoen impressies gerealiseerd, verdeeld over de  locaties van alle deelnemende kunstuitleenvestigingen. Hiermee is een uniek bereik van 1,7 miljoen gerealiseerd en is er veel awareness gecreëerd. 

Benieuwd hoe Mediaxplain* een campagne in meerdere facetten kan versterken? Neem dan eens contact op met onze specialisten op het gebied van social media, digital en PR.