Free a Girl

Pop-up peepshow shockeert Nederland

4 april schudde Nederlands’ eerste pop-up peepshow onze hoofdstad flink wakker! Bezoekers keerden met verbaasde gezichten terug nadat een 14-jarig meisje haar entree maakte in de rood belichte peepshow. Deze stille schreeuw om aandacht bleek een actie van Stichting Free a Girl om de Week tegen Kinderprostitutie onder de aandacht te brengen. Aan Mediaxplain* de taak om publiciteit te genereren voor deze ludieke en aangrijpende actie.  En met succes: de kranten stonden er vol mee! 

Dsc 9436
Vimeo

De verborgen boodschap

In de peepshow van 4 april waren geen volwassen vrouwen te zien, maar stond men oog in oog met de keiharde realiteit die geldt voor miljoenen kinderen wereldwijd die dagelijks slachtoffer zijn van gedwongen prostitutie. Een minderjarig meisje kroop ineen op het versleten matras in het midden van de kamer. Bezoekers kregen vervolgens een aangrijpende video te zien en werden geconfronteerd met de vreselijke situatie waar te veel jonge meisjes wereldwijd dagelijks aan worden blootgesteld.

Bekijk hier de indrukwekkende beelden en de reacties die de peepshow tot stand bracht.

Zanger Niels Geusebroek opende de pop-up peepshow met een akoestische versie van zijn nummer ‘Here Am I’, dat hij opdraagt aan Stichting Free a Girl. Niels: “Tijdens mijn bezoek aan India werd ik geconfronteerd met het vreselijke leed van veel minderjarige meisjes. Tegelijkertijd werd ik enorm geïnspireerd door de kracht die veel meisjes hebben wanneer ze bevrijd zijn door Free A Girl in samenwerking met de partners.”.

Dsc 9371

Resultaat

Deze stunt, uitgevoerd het creatieve bureau Tosti Creative en onder de aandacht gebracht door Mediaxplain*, agendeerde de Week tegen Kinderprostitutie. Media als RTL Live, Parool, ND en AD schreven over de peepshow op de Dam. Daarnaast brachten onder andere Zoomin.TV, FunX en Radio Noord-Holland live verslag uit van het spektakel. 

Coverage 2

Wil jij ook bijdragen aan de vrijheid van meisjes wereldwijd? Kijk dan op www.weektegenkinderprostitutie.nl.